آشنایی با چرم مشهد

قدیمی ماندگار

داستان پیش رو، بهانه‌ای است برای تعامل و آشنایی‌های ژرف‌تر با شما مخاطبان عزیز «چرم مشهد»؛ شمایی که در طول 23 سال گذشته همواره در کنار ما بوده‌اید و همچون دوستانی صمیمی و دلسوز پابه‌پای ما تا امروز آمده‌اید.هدف از انتشار این داستان این است که با شما به گفت‌وگو بنشینیم؛ گفت‌وگو درباره دیروز، امروز و آینده برندی که بزرگ‌ترین مجموعه تولیدی محصولات چرمی در ایران است و این موفقیت را مدیون همراهی شماست. در ادامه درباره تاریخچه «چرم مشهد» صحبت میکنیم، با مهندس مصری، مدیر عامل «چرم مشهد»،گپ کوتاهی زده‌ایم. انتشار این داستان را به مناسبت 23 سالگی چرم مشهد انجام می دهیم و آن را نقطه آغازین فعالیت‌های بزرگ‌تر، عمیق‌تر و تازه‌تر در صنعت چرم در سراسر کشور و خارج از کشور می‌دانیم. مثل همیشه همراه‌مان بمانیدو بدانید این همراهی مهم‌ترین دارایی «چرم مشهد» است.

 

این کارخانه‌ عشق می‌سازد

«چرم مشهد» با ایده تولید شکل گرفت و مهم‌ترین رکن تولید، کارخانه است. به همین دلیل، کارخانه «چرم مشهد» در همان ابتدای کار براساس آخرین استانداردها شکل گرفت و به مدرن‌ترین دستگاه‌ها مجهز شد.این کارخانه به همت جناب آقای مهندس حمیدی (بنیانگذار هلدینگ مشهد) در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع و کارخانه با زیربنایی 12 هزار متر مربعی ساخته شد.تعداد کارکنان چرم مشهد در طول این 23 سال حدود 10 برابر شده است که آن را مدیون همراهی شما هستیم که توانستیم در کنار یکدیگر به اشتغال فرزندان ایران زمین کمک کنیم.

 

همه مشغول کارند

برای تولید یک محصول باکیفیت چرمی گروه‌ها، متخصصان و افراد زیادی در مجموعه «چرم مشهد» مشغول کارند. بخش تولید چرم و طراحی و دوخت محصول در کارخانه انجام می‌شود. اما کارخانه فقط شامل این دو بخش نیست. اگر بخواهیم دقیق‌تر از بخش‌های مختلف کارخانه «چرم مشهد» نام ببریم باید از واحد چرم‌سازی، واحد دوزندگی، واحد اداری، واحد خدمات پس از فروش، واحد فنی، واحد کنترل کیفی، واحد انبار و واحد مدیریت یاد کنیم.

 

مجموعه کاملی از دستگاه‌های مدرن

تولید محصول باکیفیت بدون داشتن دستگاه‌های مجهز و مدرن غیرممکن است. به همین دلیل، در کارخانه «چرم مشهد» از بهترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های چرم‌سازی و دوزندگی استفاده می‌شود. در واحد چرم‌سازی از بهترین دستگاه‌های ایتالیایی استفاده می‌شود که جزو بهترین دستگاه‌های چرم‌سازی در دنیا هستند. همچنین در واحد چرم‌سازی به‌طور مستمر دستگاه‌ها به‌روز می‌شوند تا محصولات «چرم مشهد» براساس تازه‌ترین استانداردهای روز دنیا تولید شوند. در واحد دوزندگی نیز چرخ‌های دوزندگی از کشور آلمان تهیه شده‌اند که در تولید، این نوع دستگاه‌ها در دنیا بهترین است. علاوه بر دستگاه‌های دوزندگی، فعالیت‌هایی نظیر ورقه کردن، نازک کردن، پانچ کردن و ... نیز با دستگاه‌های تمام‌اتوماتیک انجام می‌شود. هم چنین چرم مشهد متخصصان و مهندسین  خود را جهت شرکت در دوره ها مختلف جهانی و نمایشگاه های بین المللی اعزام می نماید تا در تمامی حوزه ها از علم روز بهره گیرد و خدمات بهینه ای را به مشتریان خود عرضه کند.

 

کارکنان متخصص و دلسوز

هر کارخانه‌ای هر چقدر هم بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های دنیا را داشته باشد، بدون داشتن کارکنان دلسوز، متخصص و مسئولیت‌پذیر کاری از پیش نمی‌برد. کارکنان «چرم مشهد» در این صنعت زبان‌زد هستند چراکه با اهداف و باورهای این مجموعه آشنایند و در عین حال، در محیطی سالم، پرانرژی و متفاوت کار می‌کنند. از تعامل بی‌نظیر «چرم مشهد» با کارکنان آن همین بس که حدود 90 درصد کارکنان کارخانه «چرم مشهد» از ابتدای کار در این مجموعه مشغول به فعالیت بوده‌اند، بسیاری از پرسنل واحد چرم‌سازی در همین کارخانه بازنشسته شده‌اند و بسیاری از کارکنان واحد دوزندگی تا 2 سال آینده بازنشسته می‌شوند.

 

 

گفت‌وگو با مهندس بابک مصری، مدیر عامل «چرم مشهد»

از ریشه تا همیشه

مهندس بابک مصری، مدیرعامل «چرم مشهد»، پرچم‌دار دوران تازه در این مجموعه است.ایشان فارغ التحصیل دانشگاه تهران در رشته مهندسی شیمی می باشند و همچنین تحصیلات خود را در رشته MBA در کشور کانادا تکمیل نموده اند.وی با فعالیت‌های مستمر و شبانه‌روزی، با کمک کارکنان «چرم مشهد»، چه در کارخانه و دفاتر مختلف و چه در فروشگاه‌ها، توانسته این برند را تبدیل به یک برند موفق در سطح ملی کند که امروز صاحب بزرگ‌ترین کارخانه چرم‌سازی در کشور و بازیگر اصلی بازار محصولات چرمی در ایران است. به این بهانه، با او به گفت‌وگو نشستیم.

 

جناب آقای مصری، لطفا در ابتدا کمی درباره «چرم مشهد» و سوابق آن بگویید.

«چرم مشهد» در سال 1375 با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، خروج ارز، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و کمک به تولید ملی شکل گرفت. این مجموعه، مانند هر کسب‌وکار نوپای دیگر، در سال‌های اولیه با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بود اما با فعالیت‌های شبانه‌روزی مهندس حمیدی، به‌عنوان بنیان‌گذار این مجموعه و پرسنل «چرم مشهد»، این برند توانست خیلی زود جای خود را در میان مردم عزیز ایران باز کند و تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات چرمی در کشور شود. ما از اوایل دهه 80 خورشیدی شروع به راه‌اندازی شعب «چرم مشهد» در سراسر کشور کردیم که این روند هنوز هم ادامه دارد.

 

صحبت از تولید ملی کردید؛ فرایند تولید در «چرم مشهد» چگونه شکل می‌گیرد؟

ما یکی از اندک برندهای حوزه پوشاک در ایران هستیم که تمامی فرایندهای تولید، فروش و توزیع را در مجموعه خودمان انجام می‌دهیم. کارخانه «چرم مشهد» بزرگ‌ترین کارخانه چرم‌سازی در کشور است که تمامی مراحل تولید چرم و دوزندگی در آن صورت می‌گیرد. پس از تولید البسه و مصنوعات، این محصولات به فروشگاه‌های ما در سراسر کشور ارسال می‌شوند. پراکندگی شعبات ما به‌گونه‌ای است که تمامی ایرانیان می‌توانند خیلی راحت به محصولات ما دسترسی داشته باشند. امروز 2000 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای «چرم مشهد» کار می‌کنند و 68 شعبه در سراسر کشور مشغول خدمت‌رسانی به مردم عزیزمان هستند

یکی از مواردی که در چند سال اخیر در «چرم مشهد» به‌چشم می‌آید، توسعه فروشگاهی و مهم‌تر از آن تنوع محصولات است. در این سال‌ها چه فعالیت‌هایی در این مجموعه انجام شده است؟

ما در اواسط دهه 90 خورشیدی نیاز به یک پوست‌اندازی و تحول داشتیم. به همین دلیل، یک پروژه تحقیقات بازار را آغاز کردیم که نتایج آن روی فعالیت‌های ما تاثیر زیادی گذاشت. هدف ما جذب مخاطبان جوان بود. یکی از مهم‌ترین کارها در این دوره همکاری با طراحان بین‌المللی بود. در حوزه طراحی و تولید کیف با طراح معروف ایتالیایی به نام لوئیجی آمبرجیو، طراح مد و استاد فشن دانشگاه میلان، همکاری کردیم. ایشان در عین طراحی کیف‌های جدید در مجموعه ما که با تحول عمده‌ای همراه بود، طراحان داخلی ما را آموزش داد. امروز کیف‌های «چرم مشهد» یکی از آیکون‌های اصلی بازار محصولات چرمی‌اند. در زمینه طراحی لباس چرمی آقای مولود از ترکیه به «چرم مشهد» اضافه شد. ایشان حدود یک‌سال در کارخانه چرم مشهد مستقر بودند و در مشهد زندگی می‌کردند. این طراح سرشناس در حوزه طراحی لباس و آموزش طراحان ما فعالیت می‌کند که نتایج آن را امروز در محصولات «چرم مشهد» می‌بینیم. یکی دیگر از کارهای مهم ما در دوران جدید، اضافه کردن رنگ به محصولات بود. امروز در هر فصل محصولات ما در  12 رنگ مختلف به بازار عرضه می‌شوند که این امر در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

 

امروز شاهد توسعه فروشگاه‌های «چرم مشهد» هم هستیم. کمی در این زمینه توضیح می‌دهید؟

بله، توسعه فروشگاه‌ها هم یکی از اهداف اصلی ما در دوران جدید بود. در این حوزه فقط به‌دنبال افزایش تعداد شعب نبودیم. چند عامل را در این زمینه در نظر گرفتیم؛ اول از همه به مکان فروشگاه‌ها توجه کردیم؛ همین امر باعث شد در شهرهای مختلف سراغ بهترین مکان‌ها برویم. به‌طور مثال، در سال جاری در بهترین مراکز خرید تازه‌ساز تهران شعب خود را افتتاح کردیم. از سوی دیگر، به متراژ فروشگاه‌ها هم توجه داشتیم و به‌سمت راه‌اندازی فروشگاه‌های با متراژ بالا رفتیم تا بتوانیم محصولات «چرم مشهد» را به‌بهترین شکل در اختیار مشتریان قرار دهیم. از انتهای سال 97 تا به امروز، مساحت فروشگاه‌های ما بیش از 50 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در طراحی فروشگاه‌ها هم تصمیمـات تــازه‌ای گرفتیم. فروشگاه‌های «چرم مشهد» امروز همگی براساس استانداردها و کانسپت‌های منسجم و یکسان طراحی می‌شوند به‌طوری که همگی آن‌ها از نظر بصری دارای طراحی یکپارچه‌اند. در حال حاضر در سطح کشور 68 فروشگاه داریم که این عدد تا پایان سال 1398 به 72 شعبه خواهد رسید.

 

در فروش و ارتباط با مشتریان چه فعالیت‌هایی انجام دادید؟

رویه ما همیشه احترام به مشتریان عزیز «چرم مشهد»  و تعامل مثبت با آن‌ها بوده است.باشگاه مشتریان «چرم مشهد» با همین هدف راه‌اندازی شده و امروز دارای بیش از400 هزار نفر عضو است. از سوی دیگر، به فروش اینترنتی بها دادیم تا مشتریان ما بتوانند در ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن، محصولات ما را خریداری کنند.

 

شما به‌عنوان یک مدیر جوان و پرانرژی شناخته می‌شوید. آیا این روحیه در مجموعه «چرم مشهد» نیز موجود است؟

بله، ما در تمامی سطوح دست به جوان‌گرایی زدیم. امروز در مجموعه «چرم مشهد» تمامی فعالیت‌ها به‌صورت گروهی انجام شده و فضایی صمیمی و دوستانه بر مجموعه ما حکم‌فرماست. تیم «چرم مشهد» تیمی پرانرژی، فعال و خوش‌فکر است.

 

به‌عنوان پرسش آخر؛ مسیر آینده «چرم مشهد» را چگونه می‌بینید؟

ما برنامه‌های گسترده‌ای برای آینده داریم که ذکر همه آن‌ها در این گفت‌وگو امکان‌پذیر نیست. اما به‌طور خلاصه باید بگویم ما همچنان به توسعه فروشگاهی نیاز داریم که کارهای ابتدایی راه‌اندازی شعب جدید در حال انجام است. همچنین، در بازارهای بین‌المللی حضور داریم و به‌زودی این حضورمان گسترده‌تر و پررنگ‌تر خواهد شد. از سوی دیگر، خدمات تازه‌ای را برای مشتریان در نظر گرفته‌ایم که به‌زودی آن‌ها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.